LinkedIn stories: to be or not to be?

Leestijd: 4 minuten

Er zijn al zoveel mogelijkheden op social, maar er is nog 1 bijgekomen: LinkedIn stories. Je kunt deze inzetten als persoon maar ook als bedrijfspagina. Maar wat kun je met deze stories, voegt het echt wat toe? In dit artikel geef ik je antwoord op de vraag ‘LinkedIn stories: to be or not to be?’ 

Zoals je waarschijnlijk al weet is LinkedIn gericht op het professionele netwerk, wat het medium ook onderscheidt van andere socials zoals Facebook en Twitter. Ook bevat LinkedIn een groter B2B-component dan andere social media. Maar welke rol speelt LinkedIn stories? Ik licht 3 manieren uit hoe je stories kunt inzetten! 

button send GIF

Jij bent de expert 

LinkedIn draait om het opbouwen van je professionele netwerk door te laten zien wat jij doet en waar je goed in bent. Zowel als persoon maar ook als bedrijf. Je bent namelijk ergens in gespecialiseerd en deze expertise deel je met jouw netwerk. Dit kan een evenement zijn waarbij je een rol hebt gespeeld, maar ook als bedrijf kan je jouw expertise laten zien. Zet jouw bedrijf zich bijvoorbeeld in voor het verduurzamen van de wereld? Dan kan je hier een voorbeeld van delen, zodat mensen zien wat je doet.  

Dit kun je dus ook delen met LinkedIn stories. Het één sluit het ander niet uit: je kunt zowel een post maken rondom jouw expertise als een story eraan wijden. Grootste verschil: in een post kun je veel meer tekst kwijt dan in stories. Denk dus goed na hoe je met LinkedIn stories in een paar woorden jouw expertise kunt vertellen. Denk bijvoorbeeld aan een teaser, als: ‘Weer een stap naar een duurzamere wereld gezet. Wil je weten hoe? Check de post op mijn account’, met een tag naar jouw bedrijf. Hier zien zij dan de post staan met meer info.  

Kijkje achter de schermen 

LinkedIn stories zijn net als stories op Facebook en Instagram een goede manier om een kijkje achter de schermen te delen. Denk bijvoorbeeld aan het delen van jouw werkdag: dit kunnen dus meerdere stories zijn. Je kan ook een kijkje achter de schermen gebruiken als teaser voor jouw expertise. Bijvoorbeeld: je bent een freelancer en deelt een werkdag op LinkedIn stories. Je begint met een kop koffie, laat een deel van een nieuwe opdracht zien (wat houdt het in), je vertelt hoe je dit aanpakt en sluit je stories af met een call-to-action: ‘kun jij hier ook hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op’.  

Op deze manier laat je op een menselijke én professionele manier zien wat je doet en wat jouw expertise is. Dit is laagdrempelig en daarnaast is contact opnemen dan veel persoonlijker: je reactie of (ver)volgactie is niet zichtbaar voor anderen.  

Als bedrijf kun je denken aan een kijkje achter de schermen bij een evenement. De opbouw, sprekers briefen, de catering, noem het maar op. Ook zijn LinkedIn stories een interessante mogelijkheid om mensen mee te nemen óp een evenement. Want in deze coronatijd wordt alles steeds meer digitaal. En hoe interessant is het om deze verschuiving met evenementen te maken?! Denk aan vragen stellen, onderwerpen delen. Om zo mensen enthousiast te maken, zodat ze er meer over willen weten. Op deze manier betrek je nog meer mensen! 

Nieuws delen 

Het grote verschil tussen gewone LinkedInposts en LinkedIn stories, is de snelheid. Posts staan in de nieuwsfeed die je doorscrollt om op de hoogte te blijven. In deze posts kun je dus meer informatie kwijt en heb je de mogelijkheid om een doorklik toe te voegen. Een hele andere manier van informatie aanbieden dan met LinkedIn stories.

LinkedIn stories duren 20 seconden; dit betekent dus dat je slechts 20 seconden per story hebt om iemands interesse te wekken. Sommigen zien dit als een beperking, maar ik zie het juist als kracht. De tijdlimiet ‘dwingt’ je om concreet te zijn en goed na te denken over het nieuws wat je wilt delen, de essentie.  

Om stories in te zetten voor het delen van nieuws, werken teasende teksten goed. Zo trigger je mensen om verder te lezen op jouw account en/of de stories verder door te kijken. Je kunt een mooie combinatie maken: je post een nieuwtje op LinkedIn aan het begin van deze week en je geeft er nog extra exposure aan door er LinkedIn stories aan te wijden een paar dagen later. Want dan is jouw post al meer naar ‘beneden gezakt’ en stories staan bovenaan, waardoor je extra attentiewaarde creëert! 

To be or not to be? 

Ik denk zeker dat LinkedIn stories een mooie extra functie zijn. Met de nadruk op extra: ik zou niet je LinkedInposts hierdoor vervangen. Want stories verdwijnen weer na 24 uur en is meer gericht op kortstondig de attentiewaarde verhogen voor jouw (bedrijfs)account.  

Ook is het zo dat LinkedIn accounts ‘beloont’ met meer zichtbaarheid wanneer je functionaliteiten gebruikt die worden aangeboden (hallo algoritme). 

En als laatste reden om LinkedIn stories te gebruiken is om de menselijke kant van jou(w) (bedrijf) te laten zien. Het is nou eenmaal zo dat mensen liever iemand zien in plaats van dat er alleen maar uit een bedrijf wordt gecommuniceerd. Door jezelf te laten zien, maak je het persoonlijker waardoor anderen de informatie eerder aannemen.  

Wel 1 kanttekening: zorg er eerst voor dat jouw huidige social media (strategie) on point is, voordat je nieuwe dingen uitprobeert. Want anders is de kans groot dat je de focus verliest en alles half ‘erbij’ doet, wat sowieso niet werkt. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op

En, ik ben benieuwd: ga je aan de slag met LinkedIn stories? Waarom wel of waarom niet? Succes! Vragen? Stel ze hieronder of via de mail. 

LinkedIn stories: to be or not to be?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *