Welke social media zet je in als bedrijf?

Leestijd: 3 minuten

Snapchat, Facebook, Twitter, TikTok… er zijn zoveel soorten social media, maar welke kun je het best inzetten voor jouw bedrijf? Dit is helemaal afhankelijk van je doel en doelgroep. Ben je er nog niet over uit? Lees dan verder, ik help je op weg!

Social media doelen bepalen

Als ik vraag, wat is je doel met social media, krijg ik best vaak het antwoord: “ik wil zichtbaar zijn”. Ik snap dat dat belangrijk is, maar is in principe geen doel op zich. Je wilt vaak een actie realiseren: een doorklik, reactie, aankoop. Je social media doel is belangrijk om te bepalen welk social medium het best past bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld, Instagram stories werken beter voor interactie dan een Instagram feed. Maar met je feed kun je wel een nieuwe groep bereiken door slim gebruik te maken van hashtags (#).

Wil je meer ontwikkelingen, nieuwsitems delen? Denk dan eens aan Twitter. Dit medium draait met name om de actualiteit. Aangezien je maar 280 tekens hebt, moet het kort en krachtig zijn en hierbij staat het doel centraal (wat vaak een doorklik is of de meningen peilen met een poll).

KPI’s

Wat goed werkt is doelen bepalen met bijbehorende KPI’s. KPI’s zijn ‘kritieke prestatie-indicatoren’ en maken je doelen SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Dus niet ‘ik wil meer volgers op mijn account’, maar ‘binnen 3 maanden wil ik dat mijn aantal volgers met 5% is gegroeid’. Zo krijg je inzicht in jouw doelen en kun je bijsturen wanneer nodig. Als je alleen op groei gaat zitten, kom je er ook moeilijker achter of een bepaald social medium de juiste is voor jouw doelen. Als je bijvoorbeeld op Facebook je doel wel haalt, maar op Twitter niet, wat zegt dat dan? Deze cijfers kun je analyseren om zo de juiste doelen voor je social media te bepalen!

Doelgroep bepalen

Oké je doelen zijn (meer) uitgewerkt, maar op wie zijn deze gebaseerd? En waar zitten zij? Zoals gezegd, werken social media enorm verschillend waardoor je doelgroep niet overal zit. Is je doelgroep wat jonger en beeld georiënteerd? Grote kans dat zij actief zijn op Instagram. Zijn ze tussen de 35 en 55 jaar en bied jij content waarvoor je wat langer de tijd moet nemen? Dan kan Facebook goed werken.

Sommige cijfers laten zien dat met name de jeugd op Instagram zit en de oudere generaties op Facebook, maar deze groepen zijn tegenwoordig helemaal niet zo uit te splitsen. De doelgroepen lopen in elkaar over, wat je doel dus des te belangrijker maakt. Want de optelsom van je doelen en doelgroepen bepaalt welke social media het beste voor jouw bedrijf zijn.

Aan de slag

Dus, ga met je doelen aan de slag, maak ze SMART én analyseer je doelgroep! Op deze manier kun je écht meten wat je inzet op social media doet en/of het bijdraagt aan je doelen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het definiëren van doelen en/of de keuze in social media? Neem vrijblijvend contact met me op!

Welke social media zet je in als bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *