7 tips voor succesvolle social media posts

Leestijd: 4 minuten

Allerlei soorten social media posts: poll, afbeelding, video, links… maar hoe zorg je er nou voor dat deze posts succesvol zijn? Ik geef je 7 tips!

1. Bepaal je call-to-action

Waarom plaats je iets op social media? Dat is de eerste vraag en het antwoord daarop, bepaalt je call-to-action. Wil je engagement? Of moet de doelgroep doorklikken?

Plaats de call-to-action zo veel mogelijk aan het begin van social media posts; zo is het direct duidelijk voor de doelgroep wat ze ermee kan/moet.

2. Schrijf vanuit je doelgroep

Wie wil je bereiken? Bepaal de juiste tone of voice voor je social media posts. Dit kan dus ook per social medium verschillen. Probeer vanuit je doelgroep te denken: wat willen zij weten/lezen en op welke manier? Je kan ook vanuit de call-to-action de toon bepalen, denk aan een informerende of juist activerende schrijfstijl.

3. Kies je social mediakanaal/kanalen

De social media die je inzet als bedrijf/organisatie moeten passen bij de doelgroep(en) die je wilt bereiken. Social media zijn snel, waarbij focus belangrijk is: wat is je doel, wie wil je bereiken? Vanaf daar bepaal je de social media die je inzet.

Social media zijn verschillend. Twitter gaat met name om de actualiteit; op Instagram speel je in op iemands gevoel met een bepaald beeld.

Moeite met de juiste social mediakanalen bepalen? Ik help je graag!

4. Kies de juiste content

Voorkeur voor bepaalde content is onder andere leeftijdsafhankelijk. Oudere generaties gebruiken videocontent heel anders dan jongeren, bijvoorbeeld. Wanneer je hier meer over wilt weten, zie mijn blogpost over leeftijden vs. social media.

Belangrijk is om je doel te bepalen en hierbij de juiste content te kiezen. Bijvoorbeeld, wil je een inventarisatie doen om te bepalen hoe je doelgroep denkt over een bepaald product? Doe dan een simpele poll en niet een video van een minuut die zij moeten volgen om tot de vraag te komen.

Trial & error

In het begin zal het veel uitproberen zijn. Probeer content af te wisselen om te kijken wat werkt en wat niet. Plaats dus niet alleen maar video’s of foto’s. Afwisseling is belangrijk om de aandacht te behouden, diversiteit te laten zien en werkt positief op het algoritme van social media.

5. Maak gebruik van de bestaande mogelijkheden

Wat ook een positief effect heeft op het algoritme, is wanneer je de mogelijkheden benut die social media zelf bieden. Denk aan een video embedden in plaats van een link naar YouTube, de emotie/activiteit-mogelijkheid op Facebook en de poll op Twitter.

Social media worden ‘warm’ als je hun features gebruikt en zullen je hierdoor eerder ‘belonen’ met meer zichtbaarheid. Let op: ga het niet random gebruiken. Net als Googles zoekmachine, berekenen social media of jij de feature die je gebruikt, goed gebruikt of dat het zonder toegevoegde waarde wordt ingezet voor meer zichtbaarheid. Door dat laatste kan jouw bedrijf/organisatie als spam worden gezien, wat logischerwijs een negatief effect heeft op jouw zichtbaarheid. Zonde, toch?!

6. (Hash)tags # @

Het verschilt per social media hoe groot de rol van hashtags is. Op LinkedIn en Instagram kun je ze actief volgen; op Facebook worden hashtags vaak gebruikt voor framing. Hashtags zijn een handige manier om je bereik te vergroten, maar kwaliteit boven kwantiteit. Meer over hashtags en de do’s en don’ts lees je in deze blogpost! 👇🏽

Door anderen te taggen (@), krijgen zij een melding van jouw post en is de kans groter dat zij er wat mee doen, zoals liken en/of delen. Ook dit vergroot je bereik! Ander voordeel: anderen zien met wie je samenwerkt, waardoor nieuwe netwerken/relaties kunnen ontstaan.

Niet gaan spammen! Dus tag geen mensen/partijen die niets te maken hebben met je content. Wil je hen toch op de hoogte stellen? Stuur ze een DM, bijvoorbeeld.

7. Monitoren

Voor iedereen is het succes van een post op social media anders. Daarom is het belangrijk om te kijken naar jóuw cijfers en statistieken. Want als je een goede call-to-action hebt, maar niet weet wat het resultaat is, heb je er niet veel aan. Je leert het meest door te monitoren.

Kijk ook eens naar anderen in jouw branche: hoe doen zij het, en wat doen zij? Wellicht steek je er wat van op!

7 tips voor succesvolle social media posts
No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *