Leeftijden vs. social media

Leestijd: 3 minuten

Social media zijn van en voor alle leeftijden, maar 50+ers gebruiken andere social media dan 15-jarigen én op een andere manier. Belangrijk om te weten hoe en welke, voordat je een social mediastrategie opzet. Want door de juiste social media in te zetten, bereik je de juiste mensen!

Social media tijdens coronacrisis

Het zal je niet verbazen, maar in deze coronatijd besteden we meer tijd aan online en social media. Dus ook de mensen die wellicht nog niet eerder (zo veel) op social media zaten. Denk aan de oudere generatie. Doordat we niet fysiek samen kunnen zijn, gebruiken we social media om virtueel verbonden te blijven.

Goed om nu weer meer aandacht te besteden aan jouw doelgroep(en) en aanwezigheid op social media, want dit kan veranderd zijn door de coronacrisis.

Social media van verschillende leeftijden

Actieve Facebookgebruikers bestaan voornamelijk uit een oudere doelgroep.

Bron: Newcom Research & Consultancy

De laatste cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek laten zien dat de actieve Facebookgebruikers bestaan uit een oudere doelgroep. YouTube is vooral bij jongeren onder de 20 jaar populair en op Instagram zijn mensen tussen de 15 tot 40 jaar vooral actief.

WhatsApp steekt er boven uit, maar ik laat deze buiten beschouwing: veel bedrijven gebruiken dit niet meer omdat het onveilig is. Overheden mogen het niet eens gebruiken i.v.m. veiligheid en privacy.

Doelgroep bepalen op social media

Het is belangrijk dat je, voordat je allerlei bedrijfsprofielen aanmaakt op social media, je doelgroep in kaart brengt. Wie is je doelgroep en waar zitten ze?

Je doelgroep bepaal je vaak niet alleen op basis van leeftijden, maar ook op interesse, geslacht, woonsituatie, locatie, etc. En op het type gebruik, want dit verschilt per leeftijd. Oudere generaties gebruiken social media meer informerend, terwijl mensen van jongeren leeftijden vooral social media gebruik om zelf content te posten.

Geen knip-en-plak-werk van je huidige/online doelgroep

Hoogstwaarschijnlijk heb je al een doelgroep bepaald voor jouw bedrijf/organisatie. Offline en/of online. Deze trek je door op social mediagebied, dus niet knippen en plakken. Denk goed na of je doelgroep op social media hetzelfde gedrag vertoont als de doelgroep die je al eerder hebt geformuleerd. Bijvoorbeeld, wanneer jouw huidige doelgroep interesse heeft in een bepaald offline magazine over mindfulness, betekent dit niet direct dat de doelgroep dit onderwerp ook op social media volgt.

Laat je dus niet verleiden door alleen naar onderstaande cijfers 👇🏽 te kijken, maar houd vooral jouw eigen cijfers bij (hoe je dit doet, lees je in m’n andere blogpost).

Bron: Newcom Research & Consultancy, social mediagebruik per leeftijdscategorie.

Meer weten?

Neem contact met me op. Ik denk graag mee en help je de juiste doelgroep op social media te bereiken!

Leeftijden vs. social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *