6 Tips: meer betrokkenheid voor je Facebook bedrijfspagina

Leestijd: 4 minuten

Net als veel andere social media, is ook Facebook meer gaan inzetten op de ‘echte contacten’: jouw bedrijfspagina valt dus minder op. Maar dat betekent niet dat je helemaal niets meer moet posten! 6 tips om toch als bedrijfspagina betrokken te blijven en daardoor je zichtbaarheid te vergroten.

Wat is betrokkenheid?

‘Ik wil betrokken zijn’, ‘mijn doelgroep is super betrokken’. ‘Betrokken’ of ‘betrokkenheid’ is een woord wat in communicatie veel wordt gebruikt. Maar wat betekent het? Volgens Van Dale heeft het 3 betekenissen:

  1. bewolkt
  2. ermee gemoeid zijnd; ermee belast: de betrokken ambtenaar
  3. zich persoonlijk voor iets verantwoordelijk voelend: ons bedrijf zoekt een betrokken medewerker

Waarschijnlijk wist je het al, maar nummer 2 en 3 is waar het in communicatie om gaat. Ook op social media. Betrokkenheid wordt voor bedrijfspagina’s op Facebook uitgedrukt in interactie en interactieratio.

Betrokkenheid als Facebook bedrijfspagina

Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2020 telt Facebook ongeveer 10 miljoen Nederlandse gebruikers. Het gebruik neemt af onder jongeren, maar dit medium is nog steeds van toegevoegde waarde. Ik bedoel, 10 miljoen gebruikers; daar zit vast jouw doelgroep tussen!

Betrokkenheid wordt op Facebook voor bedrijfspagina’s aangegeven met de interactie. Ik leg dit even uit, zodat je weet waar je precies op moet letten als je hiernaar kijkt.

Interactie

Interactie is de actie die een gebruiker uitvoert op content op jouw Facebook bedrijfspagina, zoals een like, reactie, share en/of doorklik op een link. Interactie is vaak het doel van een Facebookpost, je wilt dat iemand een actie uitvoert, er iets mee doet. Anders had je het net zo goed niet hoeven posten, toch :)? Maar wat zegt deze interactie nou als je niet weet wie je bereikt? Daarvoor is de interactieratio!

Interactieratio

De interactieratio is de verhouding tussen de mensen die je bereikt met je Facebook bedrijfspagina en die een interactie hebben uitgevoerd. De interactieratio wordt uitgedrukt in een percentage. Bijvoorbeeld: je wilt een nieuw product of blog promoten. Je zet onder andere Facebook in en plaatst een verwijzing naar jouw website. Je bereikt met jouw post 10.000 mensen; slechts 10 mensen klikken door. Hierdoor is je doel niet behaald, hoewel je wel veel mensen hebt bereikt. Bereik is dus niet alles, het gaat met name om de interactieratio! Hoe hoger, het percentage, hoe beter.

Per bedrijfspagina is het verschillend, maar de gemiddelde interactieratio op Facebook voor bedrijven is 4, 4,5%.

Jouw Facebookcijfers vind je op jouw Facebook bedrijfspagina, bij Statistieken.

Tips voor (meer) betrokkenheid als Facebook bedrijfspagina

Nu je een beter beeld hebt van betrokkenheid op Facebook, hierbij een aantal tips om dit te vergroten!

1. Videocontent

Video’s doen het nog steeds goed, tenminste, als je deze upload op Facebook zelf. Plaats niet een link naar YouTube: een link wordt lager gerankt in het algoritme. Facebook stuurt erop dat je content in Facebook uploadt en ‘beloont’ je hiermee door een beter algoritme en dus meer zichtbaarheid.

Tip: ondertitel je video’s! Merendeel van social mediagebruikers scrollen door hun feed met hun geluid uit. En social media zijn snel: binnen 3 sec. moet je hun aandacht hebben.

2. Varieer

Ook al doen video’s het goed als content; durf te variëren. Door verschillende vormen van content te posten, bereik je een gevarieerde groep. Dit kan zorgen voor meer betrokkenheid. Denk aan foto’s, video’s, ga een keer live als het bij je past en plaats een poll…

Benieuwd welke content het op je bedrijfspagina goed doet? Kijk naar de cijfers van je posts, leer ervan en pas toe.

3. Pas je aan de doelgroep aan

Wie is je doelgroep? Wat is hun ritme? En wat is hun taalgebruik? Een aantal vragen waar je je posts op kunt afstemmen voor meer betrokkenheid. Bijvoorbeeld: wanneer jouw doelgroep met name ‘s avonds op Facebook actief is, is het zonde dat je je post om 08.00 uur ‘s ochtends plaatst.

4. Maak gebruik van UGC voor jouw Facebook bedrijfspagina

UGC staat voor User-Generated Content en daarmee wordt content bedoeld die anderen maken, wat jij kunt gebruiken. Denk aan een testimonial, iemand die jouw hashtag gebruikt of jouw tagt. Deel deze content op jouw Facebook bedrijfspagina, reageer er op en/of like het! Zo creëer je een win-winsituatie: zij krijgen een podium via jouw bedrijf (vaak groter bereik) én jij hebt persoonlijke content die je kunt gebruiken.

5. Get social

Het wordt nog wel eens vergeten, maar social media zijn bedoeld om sociaal te zijn ;). Dus ga het gesprek aan op Facebook! Reageer, like een post waarin je bent getagd en beantwoord vragen. Veel bedrijven gebruiken social media om te zenden, maar het zijn juist de media om het gesprek aan te gaan en je doelgroep te betrekken.

6. Monitor

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: monitor, monitor, monitor! Er gebeurt al zo veel op social media, UGC of inhakers: maak er gebruik van. Niet alleen posten, maar blijf ook op de hoogte van andere Facebook bedrijfspagina’s door deze te volgen. Houd ook je meldingen in de gaten, een simpele manier om op de hoogte te blijven.

Last but not least: check je Facebookcijfers via Statistieken, bekijk de prestaties van je posts en vergelijk je Facebook bedrijfspagina bijvoorbeeld met die van anderen in je branche.

Meer weten?

Wil je meer weten hierover of over social media in het algemeen? Neem contact met me op, ik help je graag!

6 Tips: meer betrokkenheid voor je Facebook bedrijfspagina
No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *