Instagram stories voor bedrijven: tips & tricks

Leestijd: 3 minuten

Het wordt steeds populairder, Instagram stories. Ook voor bedrijven! Het is laagdrempelig, interactief en super goed voor 1-op-1 contact. Maar hoe zet je het nou optimaal in voor jouw bedrijf? Ik vertel je er alles over! Of in ieder geval zo veel mogelijk, want er kan behoorlijk veel.

‘Wat is een Instagram Story?’

Laten we bij het begin beginnen. Instagram stories zijn onderdeel van Instagram. Instagram is een social medium wat draait om beeld, met name mooie foto’s.
Instagram stories zijn hierop een toevoeging en laten meer een kijkje achter de schermen zien. Het gaat dus niet om het perfecte plaatje, maar meer om verhalen/processen te delen die je niet in 1 foto kwijt kunt.

Goed zijn om te weten

  • Stories zijn 24 uur te zien, daarna verdwijnen ze (tenzij je ze opslaat als Highlight). Je bouwt dus elke dag je verhaal op.
  • Stories zijn schermvullend, dus verticaal. Om extra op te vallen is het dus een tip om verticaal beeldmateriaal te delen. Dus liever een verticale video dan een horizontale.
  • Veel mogelijkheden tot interactie. Je hebt zo veel opties om de interactie aan te gaan. Je kunt een vraagsticker toevoegen, zodat mensen snel kunnen reageren, een poll of quiz doen.
  • Stories zijn goed inzetbaar voor meer betrokkenheid. Door een kijkje achter de schermen te geven, krijgen volgers meer feeling met je bedrijf.
  • @, # & locatie. Net als in de feed kun je anderen taggen (@) en hashtags (#) gebruiken. En je kunt jouw locatie aangeven. Door deze mogelijkheden creëer je een groter bereik. Wanneer je bijvoorbeeld een locatie noemt, kun je in de story van die locatie komen en andere Instagramgebruikers bereiken. Wanneer je iemand tagt, kan diegene jouw Story doorplaatsen op zijn/haar Instagram.
    Op Instagram kun je hashtags volgen. Door een hashtag toe te voegen krijgen deze mensen jouw Instagram Story eerder te zien. Ga hier wel selectief mee om, je wilt wel betrouwbaar over komen! Lees: niet spammen!

Stories zijn dus een toevoeging op jouw Instagram feed, maar worden steeds belangrijker. Zoals je in de blog van Hootsuite kunt lezen zijn stories enorm interactief en worden ze door meer dan 500 miljoen mensen per dag bekeken! Het proberen waard dus.

‘Maar, waarom zou ik Instagram stories inzetten voor mijn bedrijf?’

Simpel: Instagram stories zijn goed inzetbaar voor meer betrokkenheid, contact met de klant/doelgroep én zijn een goed middel om op een laagdrempelige manier jouw boodschap te delen.

Een aantal reden op een rij

  • Instagram stories vallen op.
    Als je Instagram opent, staan de meest recente stories bovenaan. Mensen kijken hier dus het eerst naar en maken de afweging: ga ik scrollen (feed) of swipen (stories). Steeds meer mensen kiezen voor swipen: makkelijk in gebruik. Je gaat binnen 1 seconde van de ene story naar de andere.
  • Klantrelatie.
    Wanneer mensen op een Instagram story reageren, zie jij dit alleen als beheerder. Stories zijn dus goed geschikt voor 1-op-1 contact. Het kan voor sommigen de drempel verlagen om te laten weten wat ze vinden; een reactie in de feed ziet namelijk iedereen.
  • Interactie.
    Instagram Stories tonen niet alleen een video of foto en klaar. Je kunt heel veel mogelijkheden toevoegen om de interactie aan te gaan. Denk aan de vraagsticker (stel zelf een vraag of vraag je volgers een vraag in te sturen), een poll of quiz. Zo kun je makkelijk om een reactie vragen en hierop reageren. Reacties op een poll en vraagsticker kun je ook later delen of gebruiken om een bepaald product te verbeteren.
    Mensen die jouw stories zien zijn vaak al volger en daarom herkenbaar, wat zorgt voor snellere interactie.

Aan de slag

Nu heb je een beeld van de mogelijkheid, maar hoe ga je aan de slag?

  1. Ga naar
    de app Instagram op je telefoon (stories kun je wel zien op desktop, maar
    creatie gaat alleen via de app).
  2. Druk
    linksboven op de profielfoto van je bedrijf met +.
    Andere optie: swipe van links naar rechts.
  3. Je komt
    dan in het scherm om een foto te maken en ziet alle opties:
    * Foto, video, boomerang, zoom, live, etc.
    * Filters
    * Bibliotheek met foto’s en video’s op jouw telefoon (swipe van beneden
    naar boven).
  4. Als je
    een keuze hebt gemaakt, ga je jouw story afmaken. Voeg een doel (interactie, verwijzing) toe of fleur ‘m wat op.

 

Instagram stories als onderdeel van jouw social media strategie

Instagram Stories zijn voor sommige bedrijven nog erg nieuw en wordt er makkelijk gedacht: ‘laten we een Instagramaccount aanmaken en stories delen!’ Tip: denk nooit vanuit een middel. Denk vanuit jouw missie, visie: wat is jouw boodschap en voor wie is deze bedoeld? Hierop maak je een strategie die bij jouw bedrijf past. Het kan dus zijn dat Instagram en Instagram stories niet geschikt zijn voor jouw bedrijf. Bepaal dus goed je doelen vooraf!

Heb je daar hulp bij nodig? Voor meer informatie, verwijs ik je graag naar mijn Inzet-pagina. Of een vraag? Zet het in een reactie, hieronder!

Instagram stories voor bedrijven: tips & tricks
No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *