Hashtags: do’s & don’ts

Leestijd: 3 minuten

Hashtags, ‘#’, ook wel wafels genoemd. Gebruik jij ze al? En op de goede manier? Hashtags spelen een grote rol in jouw zichtbaarheid. Daarom een aantal do’s & don’ts op een rij.

Do’s

De keuze van hashtags is belangrijk voor de strategie die je kiest. Wil je opvallen binnen een actueel thema en bestaat er al een hashtag? Gebruik dan deze! Wil je je onderscheiden, jouw organisatie of bedrijf profileren? Kijk dan of een ‘eigen hashtag’ beter past.

👍đŸģ Gebruik # in de context

Dit geldt vooral voor Twitter. De hashtags zijn blauwgekleurd en vallen meer op. En dat moet ook wel op zo’n snel medium als Twitter. Mensen scannen de tweets op hun tijdlijn en door de hashtag in een zin te plaatsen, wordt de link sneller gelegd. Denk bijvoorbeeld aan een motto van jouw organisatie of bedrijf. Of als het gaat om een actueel thema: zet de hashtag in de context in de eerste zin. Maar niet als eerste woord! Hier later meer over.

👍đŸģ Consistentie

Wanneer je een bepaalde doelgroep bedient en bereikt, zorg er dan voor dat je steeds dezelfde hashtag(s) hanteert. Zeker belangrijk als de hashtag onderdeel is van jouw motto! Nieuwsgierig naar een bredere doelgroep? Monitor, ontdek welke hashtags er nog meer rondom het onderwerp worden gebruikt. Doe dit wel met beleid en onderzoek wat werkt en wat niet. Wanneer je afstapt van een bepaalde hashtag kan je opeens een groep missen van je doelgroep.

👍đŸģ Less is more

Gebruik voor Facebook, LinkedIn en Twitter max 2 hashtags. Zo behoud je overzicht. Meer hashtags kan invloed hebben op het overdragen van je boodschap. Instagram is een uitzondering. Hier kun je max 30 hashtags kwijt. Zet ze dan wel onder je bericht of in een reactie, zodat je omschrijving niet wordt overspoeld met hashtags!

Don’ts

Hashtags dragen dus bij aan jouw boodschap en zichtbaarheid, maar kunnen ook averechts werken. Net als zo veel in het leven: doe het met mate!

👎đŸģ Beginnen met een #

Waarom niet? Omdat het algoritme er dan van uit gaat dat je bericht alleen relevant is voor de mensen in relatie tot die hashtag. Gelukkig is dit alleen op Twitter het geval. Maar beginnen met een hashtag heeft dus enorme invloed op je bereik. Nogal zonde.

👎đŸģ Random # bedenken

Er worden al zo veel hashtags gebruikt, sluit aan! Tenzij je natuurlijk een nieuw motto hebt voor jouw organisatie of bedrijf, dan moet de hashtag wel goed passen. Even een voorbeeld, wel: #goedemorgen, maar niet: #goedemorgeniedereen. Met alleen ‘#goedemorgen’ bereik je meer mensen, want dit wordt meer gebruikt en gevolgd. Denk van te voren goed na wat je wilt delen, maar kijk ook naar wat er al gebeurt rond een thema op social media en betreffende hashtags.

👎đŸģ #helelangezelfbedachtehashtagsomdatjeeencreatievebuihad

Kon jij het in 1 keer lezen? Zo ja, knap! Maar ik denk toch dat je er langer over deed dan ‘#socialmediatips’ lezen ;). Maar goed, ik zie het nog wel eens voorbij komen: zelf bedachte hashtags die veel te lang zijn en dus hun waarde verliezen. Super zonde. Natuurlijk, het kan wel eens leuk zijn maar het zal geen onderdeel van je social media strategie moeten zijn.

Nog tips?

Heb jij nog aanvullende tips? En hoe gebruik jijzelf hashtags? Ik ben heel benieuwd, laat het me weten in de reacties!

Meer weten over het inzetten van hashtags of hoe je social media optimaal kunt inzetten? Neem vrijblijvend contact met me op!

Hashtags: do’s & don’ts
No votes yet.
Please wait...
Tags:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *