Dé 5 Instagram tips voor bedrijven

Leestijd: 2 minuten

Instagram blijft groeien. Het social media onderzoek van Newcom (2020) laat zelfs zien dat we steeds meer social media gebruiken! Tijd dus om als bedrijf te investeren in Instagram.

1. Maak een bedrijfsprofiel aan

Nog geen bedrijfsprofiel op Instagram? Gelijk doen, want het bied zo veel mogelijkheden. Je krijgt bijvoorbeeld inzichten in je statistieken, je doelgroep, maar je kunt ook een contact-button toevoegen. Zo kunnen mensen sneller contact met je opnemen. Doe je aan verkoop via social media? Via Instagram kun je dit direct aanbieden in je feed!

2. Zorg voor een goede bio

Wanneer mensen jouw Instagramprofiel bezoeken, willen ze gelijk weten wie ze voor zich hebben. Deze informatie kun je kwijt in de bio(grafie). Denk aan:

  • Wie ben je, wat doe je als bedrijf?
  • Een hashtag die je gebruikt als bedrijf
  • Een website met meer informatie

3. Strategie

Content = key. Foto’s moeten van goede kwaliteit zijn en bijdragen aan het verhaal dat je vertelt. Wat is je doel? En wie is je doelgroep? Door eerst dit soort vragen te beantwoorden, creëer je focus en zo ook meer toegevoegde waarde. Als dit helder is, is het tijd voor de volgende stap: contentcreatie.

“Door eerst deze vragen te beantwoorden, creëer je focus en zo ook meer toegevoegde waarde.”

4. Content – consistentie

Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, een bio hebt opgesteld en een strategie hebt, dan kun je aan de slag met content. Door de algoritmes van social media (=de willekeurigheid van media om bepaalde content wel of niet te laten zien, afhankelijk van de effort die erin wordt gestoken), is consistentie super belangrijk! Met andere woorden: met zomaar 1 post in de 2, 3 weken kom je er niet.

Linski101 GIF - Find & Share on GIPHY

In de strategie heb je jouw verhaal vastgelegd en doelen. Om dit uit te werken, heb je een contentkalender nodig en aansluitende hashtags. Een contentkalender helpt je bij het plannen van content, in een vast stramien.
Tip: deel je contentkalender in rubrieken in!

5. Let’s get social!

De grootste fout die vaak wordt gemaakt, is dat er wordt gedacht: “Zo, ik heb wat gepost; nu ben ik klaar!” Nee, zeker niet. Nu begint het pas! Zodra je wat hebt geplaatst, is het tijd voor interactie. Denk aan likes, reacties of shares van content. Dit zijn acties die door jouw volgers worden uitgevoerd, omdat ze betrokken zijn bij jouw content. Belangrijk is om deze binding te behouden, door bijvoorbeeld te reageren op reacties.

De grootste fout die vaak wordt gemaakt, is dat er wordt gedacht: “Zo, ik heb wat gepost; nu ben ik klaar!”

En door hen te blijven binden en betrekken, is het goed om constant bij te houden wat er gebeurt rond jouw bedrijf/onderwerp. Zit je bijvoorbeeld in de kleding? Ontdek relevante hashtags die jij ook kunt gebruiken! Een andere koffiebar met veel meer volgers? Bekijk wat je van ze kunt leren. Want Instagram blijft een social media, dus get social!

Wil je meer weten over hoe je Instagram inzet voor jouw bedrijf of organisatie? Ik help je graag aan een advies op maat! Neem vrijblijvend contact met me op via info@socialeve.nl! Meer informatie over mijzelf en diensten vind je op deze pagina!
Dé 5 Instagram tips voor bedrijven
Tags:                 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *